Sunday 10 January 2016

KAVEAT Rumah Lelong: Halangan Pindah Milik Pembida

Salam Mesra,

Dalam semangat yang berkobar untuk memiliki rumah lelong, ada satu perkara penting perlu dipelajari pembida baru macam anda yang ingin berkecimpung dalam arena lelongan.
Kaveat adalah sekatan yang menghalang sebarang urusniaga, pindah milik atau jual beli sebelum pihak yang membuat atau memasukkan kaveat menarik balik atas dasar rundingan.
Jadi, jika hartanah lelongan yang kita bida ada kaveat, maka kita kena bersemuka dan berbincang dengan pihak yang memasukkan kaveat. Secara umumnya ada 4 kaveat iaitu Kaveat Pendaftar, Kaveat Persendirian (tamat dalam tempoh 6 tahun), Kaveat Pemegang Lien, dan Kaveat Amanah.
Biasanya anak, isteri, suami, bank dan mana-mana pihak yang ada kepentingan terhadap hartanah tersebut boleh memasukkan kaveat dengan melakukan proses pendaftaran di Pejabat Tanah yang berdekatan dengan hartanah tersebut bagi menjaga kepentingan hak miliknya atau apa sahaja melibatkan haknya.

Mungkin anda sukar faham dengan istilah kaveat ini. Mudah sahaja konsepnya. Apabila kita mencagarkan tanah atau rumah kepada bank bagi tujuan mendapatkan pinjaman, maka pihak bank akan memasukkan kaveat terhadap tanah yang dicagarkan bagi menjaga kepentingannya agar tanah tersebut tidak boleh dijual tanpa pengetahuannya dalam kata lain tanpa persetujuan. Jika hendak jual selesaikan baki pinjaman dahulu barulah pihak bank melepaskan. Kos memasukkan kaveat dan mengeluarkan kaveat biasanya dalam tujuh ratus ringgit bergantung kadar bayaran di Pejabat Tanah negeri masing-masing.

Bagaimana nak tahu hartanah yang dilelong ada kaveat? Mudah sahaja - pengalaman saya sewaktu melakukan carian di Pejabat Tanah bagi sesebuah tanah atau rumah kita akan membayar sebanyak RM 30.00 (kalu berjaya bidaan atau kalah bidaan - kos RM 30 untuk carian tetap hangus) bagi menyemak sejarah tanah. Kita akan tahu rentetan yang pernah berlaku dalam geran tersebut seperti pernah digadai, dipajak, atau dikaveatkan oleh mana-mana pihak. Jadi jika tanah atau rumah yang dilelong ada kaveat - maka jangan kita teruskan niat.

Bagi kes isteri atau suami yang memasukkan kaveat pun boleh terjadi. Sebagai contoh sebuah rumah yang dimiliki nama suami tiba-tiba berlaku penceraian antara mereka. Pihak isteri boleh memasukkan kaveat persendirian di Pejabat Tanah bagi menghalang suami menjual hartanah tersebut sebelum ada penyelesaian terhadap hartanah tersebut. Biasanya hak isteri boleh menuntut hak sepencarian jika hartanah tersebut benar-benar usaha bersama suami isteri. Mudah sahaja, pihak isteri boleh ke Pejabat Tanah dengan membawa dokumen yang boleh membantunya memasukkan kaveat terhadap sesebuah harta.

Bagaimana kalau rumah lelong yang kita berjaya bida baru disedari ada kaveat? Ini adalah perkara paling sukar dalam arena lelongan buat kita.

Setiap masalah ada penyelesaian cuma sama ada berpihak pada kita atau tidak. Inilah hakikat yang perlu diterima. Jika ada kaveat jalan pertama kita perlu bersemuka dengan pihak yang memasukkan kaveat. Jika bayaran yang agak sedikit atau sederhana diminta oleh pihak yang memasukkan kaveat, kita selesaikan dengan mengorbankan duit poket kita. Tak apalah jika hartanah lelong diperolehi dengan harga bawah pasaran kita masih untung. Jika permintaan yang agak melampau dari pihak yang memasukkan kaveat, maka kita perlu dapatkan peguam hartanah yang berpegalaman untuk selesaikan menurut undang-undang. Kita mungkin perlu membelanjakan wang yang banyak bagi tujuan tersebut. Ini adalah pilihan yang ada akibat kegagalan kita mengenal pasti unsur kaveat sebelum membida hartanah lelongan.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment